TA PLAYS (ΣΥΣΤΗΜΑΤΑ) ΤΩΝ ΑΙΩΝΙΩΝ



Επιμέλεια: Στέφανος Τριαντάφυλλος

Μια εβδομάδα πέρασε από τον τελικό κυπέλλου κι οι μνήμες από την πρόσφατη "αιώνια" μάχη είναι ακόμη νωπές. Το ντέρμπι Ολυμπιακός-Παναθηναϊκός (για το πρωτάθλημα αυτή τη φορά) βρίσκεται προ των πυλών και το... SPORT 24 "ξεκλειδώνει".

 
Με τη βοήθεια των παρακάτω σχημάτων θα γίνει μια προσπάθεια για την αποτύπωση ενός ελάχιστου μέρους από την τακτική που ακολουθούν (και θα ακολουθήσουν) οι δύο ομάδες.

Είναι η πρώτη φορά που το SPORT 24 θα επιχειρήσει να περπατήσει τα δύσβατα μονοπάτια της τεχνικής ανάλυσης, παρουσιάζοντας από δύο plays που χρησιμοποιεί ο Ολυμπιακός κι ο Παναθηναϊκός.

Τα σχήματα θα βοηθήσουν ώστε να γίνουν πιο κατανοητές οι κινήσεις κι οι συνεργασίες των παικτών, σε κάποιες επιθετικές επιλογές που χρησιμοποιούν αρκετά συχνά, όπως αποδείχτηκε και στον πρόσφατο τελικό κυπέλλου.

Θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι τα σχήματα δεν μπορούν να αποτυπώσουν με ακρίβεια ούτε τον τρόπο που αντιδρούν οι παίκτες (υπάρχει κι η... άμυνα στη μέση), απλά αποτελούν μια απλά προσπάθεια για την επεξήγηση κάποιων σημείων της επιθετικής φιλοσοφίας των "κόκκινων" και των "πράσινων".

Παναθηναϊκός

Παρακάτω γίνεται η παρουσίαση κι η επεξήγηση δύο plays του Παναθηναϊκού, που έκαναν θραύση στο Ελληνικό. Το ένα είναι ένα κλασσικό παιχνίδι pick-n-roll (με ιδιαίτερη ωστόσο διάταξη), το οποίο οι "πράσινοι" εκτελούν στην εντέλεια.

Το άλλο είναι μια επιλογή για να περάσει η μπάλα κοντά στο καλάθι στον Δημήτρη Διαμαντίδη που έχει πλεονέκτημα απέναντι σε κοντύτερους πλέι-μέικερ.

Και τα δύο συστήματα (όπως κι όλα) αποτελούν τις ιδέες του προπονητή για δημιουργία. Η εκτέλεση εξαρτάται από τον τρόπο που θα αντιδράσει η άμυνα. Δηλαδή το δεύτερο σύστημα δεν επιλέγεται για να σκοράρει ο Διαμαντίδης (ή στο πρώτο ο πλέι-μέικερ), αλλά για να μπορέσει αυτός με τη μπάλα να δημιουργήσει για τους υπόλοιπους, ενδεχομένως και για τον εαυτό του (σ.σ με αυτή τη σειρά).

Ολυμπιακός

Οι "ερυθρόλευκοι" χρησιμοποιούν αρκετά διαφορετικά και ασυνήθιστα plays. Από την περίφημη τριγωνική επίθεση μέχρι και pick-n-roll που στήνει ο Λιν Γκριρ (ειδικά πέρσι).

Παρακάτω βλέπουμε δύο άλλες επιλογές. Η πρώτη αφορά screen για περιφερειακό παίκτη, ενώ η δεύτερη ένα σύστημα συνέχειας με διαδοχικά pick-n-roll στο πλάι.

Οι παίκτες

Οι παίκτες σε κάθε σχήμα έχουν στη φανέλα το νούμερο της θέσης που αγωνίζονται ("1" ο πλέι-μέικερ, "2" ο σούτινγκ-γκαρντ, "3" ο σμολ-φόργουορντ, "4" ο πάουερ-φόργουορντ και "5" ο σέντερ).

Οι γραμμές

Η ευθεία (μπλε) γραμμή αποτυπώνει την κίνηση ενός παίκτη χωρίς τη μπάλα.

Η ευθεία (κίτρινη) γραμμή αποτυπώνει κάποια δευτερεύουσα κίνηση, που ακολουθεί δηλαδή μια άλλη.

Η τεθλασμένη (μπλε) γραμμή αποτυπώνει την ντρίμπλα

Η διακεκομμένη (μπλε) γραμμή αποτυπώνει την πάσα

Η μπλε γραμμή με σχηματίζει που γίνεται "Τ" αποτυπώνει το screen

Παναθηναϊκός

Pick-n-Roll

Το πικ-εν-ρολ είναι το αγαπημένο παιχνίδι του Παναθηναϊκού, δεδομένου ότι έχει παίκτες που ξέρουν να το "τρέχουν" πολύ καλά (Διαμαντίδης, Σπανούλης, Γιασικεβίτσιους), ψηλούς που μπορούν να τελειώσουν τις φάσεις στο ρολάρισμα (Μπατίστ-Πέκοβιτς) και σουτέρ που θα "τιμωρήσουν" τις βοήθειες.

Πικ από... πικ διαφέρει ωστόσο. Στο παρακάτω play (από το οποίο στο κύπελλο οι "πράσινοι" πήραν αρκετά ανοιχτά σουτ απέναντι στον "αργό" Βούισιτς) η ουσιαστική διαφορά είναι ότι ο "4" (που είναι καλός σουτέρ) τοποθετείται στη γωνία. Οι λόγοι αναλύονται παρακάτω.

ΣΧΗΜΑ 1ο




Ο "1" πλαγιάζει και ουσιαστικά διώχνει τον περιφερειακό που βρίσκεται στην πλευρά. Ο "2" κόβει κι ουσιαστικά αλλάζει πλευρά. Ο "4" από το low post κινείται στη γωνία της δυνατής πλευράς.

ΣΧΗΜΑ 2ο




Ο "1" παίρνει κεντρικό pick-n-roll από τον "5", ο οποίος στη συνέχεια "ρολάρει" μες στο καλάθι για να υποδεχτεί μια ενδεχόμενη πάσα. Ο "4" ανεβαίνει ελαφρώς για να δημιουργήσει την κατάλληλα γωνία για να υποδεχτεί τη μπάλα για ένα περιφερειακό σουτ. Ο "2" κι ο "3" διατηρούν τις κατάλληλες αποστάσεις (με τη μπάλα και μεταξύ τους) για να έχουν χώρο για να ένα ενδεχόμενο σουτ.

ΣΧΗΜΑ 3ο..........





Βλέπουμε ότι ο "1" μετά το πικ που δέχτηκε (κι αν δεν αποφασίσει να εκτελέσει είτε με ντράιβ, είτε με σουτ) έχει να διαλέξει τέσσερις πάσες: τρεις στην περιφέρεια και μια στον ψηλό που "ρόλαρε". Η πιθανότερη πάσα είναι στον "4" που βρίσκεται επίτηδες μακριά από το καλάθι, διότι ο πιθανότερος παίκτης για να βοηθήσει στο μαρκάρισμα του "5" είναι ο δικός του αμυντικός. Επομένως θα είναι αμαρκάριστος.

Post-up

Είναι μια επιλογή που χρησιμοποιεί εδώ και χρόνια ο Παναθηναϊκός και στην οποία γίνεται μια προσπάθεια για την εκμετάλλευση τον miss-match που δημιουργεί η παρουσία του Δημήτρη Διαμαντίδη.

Ο αριστερόχειρας γκαρντ όχι μόνο είναι ψηλότερο από πολλούς πλέι-μέικερ, αλλά διαθέτει κίνηση με πλάτη. Το κυριότερο, όμως, είναι ότι ξέρει να πασάρει καλά, κάτι που του επιτρέπε να "φτιάχνει" παιχνίδι παίζοντας στο low-post.

Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Παναθηναϊκός "τρέχει" το σύστημα από τη δεξιά πλευρά, έτσι ώστε ο Διαμαντίδης όταν παίξει με πλάτη (Σχήμα 2 και 3) και κινηθεί προς το κέντρο να έχει τη μπάλα στο αριστερό του χέρι (το καλό) για να πασάρει στην αδύνατη πλευρά.

ΣΧΗΜΑ 1ο




Ο "1" πασάρει στον περιφερειακό που βρίσκεται στην πλευρά (συνήθως από δεξιά) και δέχεται screen (UCLA Cut) από τον ψηλό. Ο Παναθηναϊκός συνήθως χρησιμοποιεί τον "4", αλλά στον τελικό έβαζε τον "5" ώστε να γίνεται δυσκολότερη η αντιμετώπιση με "αλλαγή".

ΣΧΗΜΑ 2ο




Ο "2" πασάρει στον "1" που ζητάει τη μπάλα (ποστάρει) με πλάτη στο καλάθι (low-post). Όταν ο "1" δεχτεί τη μπάλα ο "4" κάνει screen (flare) στον "2" για να του δώσει τη δυνατότητα για να ένα ξεμακάριστο σουτ. Παράλληλα αυτό γίνεται ώστε να υπάρχει κίνηση στην δυνατή πλευρά (την πλευρά δηλαδή που βρίσκεται η μπάλα) και να υπάρχει στατικότητα που ως γνωστόν βοηθάει την άμυνα.

ΣΧΗΜΑ 3ο




Τώρα ο "1" έχει τη δυνατότητα (αν δεν τελειώσει ο ίδιος τη φάση) να πασάρει στους συμπαίκτες του. Είναι σημαντικό ο παίκτης με τη μπάλα στα χέρια να "διαβάσει" τις βοήθειες, δηλαδή, να αντιδράσει άμεσα και να πασάρει στον αμαρκάριστο, τον παίκτη δηλαδή που ο αμυντικός του έσπευσε να δώσει βοήθεια.

Οι συμπαίκτες του πρέπει να φροντίσουν να κρατήσουν τις κατάλληλες αποστάσεις και να κινηθούν στην πλάτη του αμυντικού τους παίκτη. Οι ψηλοί ("4" ή "5") είναι πιθανό να κάνουν κάποιο κόψιμο για μια ενδεχόμενη ασίστ, αλλά και για να διεκδικήσουν το επιθετικό ριμπάουντ.

(Σ.σ ο κεντρικός παίκτης είναι ο "2" κι όχι ο "4" που βρίσκεται στο πλάι).

Ολυμπιακός

Re-screen

Πρόκειται για μια επιθετική επιλογή που χρησιμοποιείται για σκορ από τους περιφερειακούς. Κυρίως ο Ολυμπιακός το παίζει για τον Λιν Γκριρ και τον Γιοτάμ Χαλπερίν.

Ο περιφερειακός θα δεχτεί δύο συνεχόμενα screen για να ξεμακαριστεί και να εκτελέσει ή να δημιουργήσει.

ΣΧΗΜΑ 1ο




O "1" πασάρει στον "2". Ο ψηλός της αδύνατης πλευράς βρίσκεται στον "αγκώνα" της βολής, ενώ ο ψηλός στην πλευρά της μπάλας βρίσκεται στο low-post.

ΣΧΗΜΑ 2ο




Ο "1" κινείται προς τον "2" και παίρνει τη μπάλα χέρι με χέρι (hand-off). Ο "2" αφού δώσει τη μπάλα στον "1" κινείται προς την αντίθετη κατεύθυνση και παίρνει ένα screen (flare) από τον "5". Την ίδια ώρα ο "3" έχει φροντίσει να "αδειάσει" την πλευρά. Κινείται προς την αντίθετη γωνία παίρνοντας παράλληλα ένα screen (cross) από τον "4".

Ο "1" έχει επιλογή να πασάρει είτε στον "3", είτε στον "2". Πρώτη του επιλογή ωστόσο είναι ο "2" που μπορεί να σουτάρει ή να παίξει ένας-εναντίον-ενός.

ΣΧΗΜΑ 3ο




Αν ο "2" δεν πάρει τη μπάλα στο πρώτο screen δέχεται κι άλλο screen από τον "5" αυτή τη φορά κάθετο (down). Ο "1" πασάρει είτε στον γκαρντ, είτε στον ψηλό που κινείται ανάλογα με την άμυνα για μια ενδεχόμενη πάσα.

Η πρώτη επιλογή είναι ο "2" που έχει τη δυνατότητα να σουτάρει ή να παίξει ένας-εναντίον-ενός. Αν του έρθει "βοήθεια" θα πασάρει στον αμαρκάριστο συμπαίκτη. Αν δεν γίνει τίποτα από αυτά τελευταία επιλογή είναι ένα pick-n-roll στο πλάι.

Πλαϊνό pick-n-roll

Πρόκειται για ένα play συνέχειας. Οι παίκτες δηλαδή επιστρέφουν στην ίδια διάταξη και συνεχίζουν με την ίδια επιλογή (πλαϊνό pick-n-roll).

Είναι κάτι που κάνει πολύ καλά ο Νίκολα Βούισιτς ως screener, αλλά κι οι Γκριρ-Παπαλουκάς ως χειριστές της μπάλας.

ΣΧΗΜΑ 1ο




Η διάταξη είναι 1-2-2 με τους ψηλούς στους "αγκώνες" της βολής. Ο "1" ντριμπλάρει προς τη μια πλευρά. Ο περιφερειακός "αδειάζει" την πλευρά και κόβει την αντίθετη γωνία.

ΣΧΗΜΑ 2ο




Στη συνέχεια ο "1" δέχεται ένα πλαϊνό pick-n-roll από τον "5" που διαβάζει την άμυνα για να κινηθεί είτε προς το καλάθι, είτε να ανοίξει μακριά από αυτό για ένα ενδεχόμενο σουτ.

Ο "1" διαβάζοντας τη φάση έχει τη δυνατότητα να σουτάρει ή να κάνει ντράιβ. Αν δεν έχει κάποια από αυτές τις επιλογές τότε πασάρει στον ψηλό που βρίσκεται στο απέναντι high-post, εν προκειμένω τον "4".

ΣΧΗΜΑ 3ο




Όταν ο "4" υποδεχτεί τη μπάλα ο "2" θα κόψει προς την αντίθετη γωνία. Ο "1" θα αλλάξει θέση με τον "5" κι ο "3" θα υποδεχτεί τη μπάλα από πάσα του "4", την ώρα που ανεβαίνει από τη γωνία.

ΣΧΗΜΑ 4ο




Βλέπουμε λοιπόν ότι έχουμε τη διάταξη του σχήματος 2 με δύο παίκτες στη δυνατή πλευρά (έναν ψηλό κι έναν περιφερειακό) και τρεις στην αδύνατη (ο ψηλός στο high-post).

Οπότε το σύστημα συνεχίζεται με τον περιφερειακό να δέχεται ένα πλαϊνό pick-n-roll προσπαθώντας να κάνει διείσδυση ή σουτ.

ΣΧΗΜΑ 5ο




Ο "3" τώρα αν δεν έχει ευκαιρία να σκοράρει ψάχνει τους αμαρκάριστους συμπαίκτες του μετά το pick-n-roll που δέχτηκε. Είναι σημαντικό ο παίκτης με τη μπάλα να μπορεί να διαβάσει την άμυνα και να αναγνωρίσει από ποιον παίκτη προήλθε ο αμυντικός που "βγαίνει" βοήθεια για να τον αποτρέψει από το να σκοράρει.

Η μισή... επιτυχία είναι δική του κι η άλλη μισή στους παίκτες που προσπαθούν να κρατήσουν τις σωστές αποστάσεις για να κάνουν το γήπεδο "μεγαλύτερο" για την άμυνα.

Με την ευχή όλα τα παραπάνω να έγιναν ευκόλως κατανοητά το SPORT 24 ζητά από τους αναγνώστες να ανταποκριθούν μέσω mail στο info@sport24.gr για ενδεχόμενα σχόλια ή παρατηρήσεις πάνω σε αυτή την καινοτομία.

ΠΗΓ http://www.sport24.gr/html/ent/534/ent.278534.asp

Post Top Ad

ad728

Post Bottom Ad

ad728