ΠΑΙΧΝΙΔΙΑ ΑΝΤΙ ΓΙΑ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Παιχνίδια αντί για ασκήσεις για την διδασκαλία δεξιοτήτων του μπάσκετ στις μικρές ηλικίες


Του Παναγιώτη Πανούλια
Διευθυντή της Triple Crown Basketball Academy


Πιστεύω ότι η διασκέδαση και η βελτίωση στο μπάσκετ μπορεί να συνυπάρχουν χωρίς κανένα πρόβλημα στις μικρές ηλικίες. Με τροποποιημένα παιχνίδια μπορούμε να διδάξουμε δεξιότητες με τρόπο αποτελεσματικό χωρίς τα παιδιά να εκτελούν ατέλειωτες ασκήσεις χωρίς να παίζουν. Στην ακαδημία Triple Crown της οποίας έχω την τιμή να είμαι διευθυντής και προπονητής, μαζί με το υπόλοιπο προπονητικό επιτελείο, τους εξαιρετικούς προπονητές Π. Σερέτη και Λ. Ρουμελιώτη δουλεύουμε πολύ με αυτόν τον τρόπο. Με τα τροποποιημένα παιχνίδια είμαστε σε θέση να περάσουμε στα παιδιά, εκτός από ατομικές και πιο σύνθετες δεξιότητες, καταστάσεις σε μεταβαλλόμενο περιβάλλον, συνεργασίες για ομαδικό αποτέλεσμα, στοιχεία τακτικής και λήψης αποφάσεων καθώς και προσαρμογή στην ομάδα.

Στα παιδιά αρέσει πολύ το παιχνίδι. Μικρά τροποποιημένα παιχνίδια δίνουν την δυνατότητα για ταυτόχρονη βελτίωση και διασκέδαση. Πολλές φορές όμως το ξεχνάμε και όλη η προπόνηση αποτελείται από ασκήσεις αφαιρώντας απόλυτα το στοιχείο του παιχνιδιού. Ούτε βέβαια καταργούμε τις ασκήσεις ή αμελούμε την διδασκαλία επιτρέποντας στα παιδιά να κάνουν ότι θέλουν, αλλά υπάρχει η χρυσή τομή ώστε η διδασκαλία και η διασκέδαση να συνυπάρχουν στο προπονητικό μας πρόγραμμα.

Υπάρχουν πολλά τέτοια παιχνίδια που παίζουν τα παιδιά στην ακαδημία μας και τα οποία μας χρησιμεύουν στην διδασκαλία των δεξιοτήτων του μπάσκετ. Παρατηρώντας ο ένας την προπόνηση του άλλου δε μπορέσαμε να εξελίξουμε περισσότερο τα παιχνίδια αυτά, τόσο σε αριθμό αλλά και φαντασία και πολυπλοκότητα. Τα προσαρμόσαμε σε κάθε ηλικιακό επίπεδο για να είναι συμβατά με τις ηλικίες αλλά και το επίπεδο των παιδιών. Πολλές φορές τα ίδια τα παιδιά βοήθησαν σε αυτήν τη διαδικασία συμμετέχοντας και αυτά σε βελτιώσεις των παιχνιδιών μέσα από τις δικές μας ερωτήσεις.

Μέσα από τέτοιου είδους παιχνίδια μπορέσαμε να βελτιώσουμε σε σύντομο χρονικό διάστημα εκτός από τις ατομικές δεξιότητες των παιδιών, την μπασκετική τους ευφυΐα και την αίσθηση τους για το παιχνίδι του μπάσκετ.

5 vs 5 Hands Off! (5 εναντίον 5 Χέρια Μακριά!)
Το παιχνίδι αυτό έχει δύο βασικές αλλαγές στον τρόπο παιχνιδιού αλλά και στους κανονισμούς :

1. Η προώθηση της μπάλας γίνεται μόνο με πάσες καθώς απαγορεύεται η ντρίπλα.
2. Δεν επιτρέπεται το κόψιμο στο σουτ ούτε το κλέψιμο από τον επιθετικό. Μπορούμε να εμποδίσουμε το σουτ με το χέρι ψηλά και να κλέψουμε οποιαδήποτε πάσα, αλλά θεωρούμε φάουλ το κόψιμο ακόμα και αν είναι καθαρό και δεν επιτρέπουμε στον αμυντικό της μπάλας να απλώσει χέρια για να κλέψει.

Με αυτό το παιχνίδι μπορούμε να αναπτύξουμε αρκετές δεξιότητες σε παιδιά νεαρής ηλικίας. Εφαρμόζεται κυρίως στις ομάδες των Champions και στους Winners αλλά και στην ομάδα των Cadets λίγο διαφοροποιημένο.

Με την συγκεκριμένη διαφοροποίηση των κανονισμών του μπάσκετ στο συγκεκριμένο παιχνίδι πετυχαίνουμε τα εξής:

1. Τα παιδιά είναι αναγκασμένα, λόγω της απαγόρευσης της ντρίπλας, να κάνουν κίνηση μετά την πάσα για να δημιουργήσουν γραμμή πάσας και να ξαναπάρουν την μπάλα. Συνήθως σε αυτές τις ηλικίες τα παιδιά κάνουν πολύ ντρίπλα χωρίς σκοπό, με αποτέλεσμα τα υπόλοιπα να στέκονται ακίνητα και να βλέπουν.

2. Επίσης με δεδομένο ότι ο αμυντικός δεν μπορεί να κλέψει την μπάλα μέσα από τα χέρια του επιθετικού, αυτός δεν είναι αναγκασμένος να κρύψει την μπάλα μέσα στο στομάχι του, δηλαδή να κουλουριαστεί, κάτι που κάνουν συχνά τα παιδιά από το φόβο μήπως χάσουν την μπάλα. Έτσι το παιδί που έχει την μπάλα βλέπει το γήπεδο και παραμένει χρήσιμο γα την ομάδα του.

3. Με το παιχνίδι αυτό τα περισσότερα σουτ γίνονται κοντά στο καλάθι. Έτσι τα παιδιά κάνουν σουτ με πιο σωστή τεχνική. Αποφεύγουν τα μακρινά σουτ που σε μικρή ηλικία δημιουργούν κακές συνήθειες. Η απαγόρευση του κοψίματος επιτρέπει στα παιδιά να κάνουν σουτ από την απόσταση που μπορούν, πράγμα δύσκολο στο κανονικό παιχνίδι. Δεν αναγκάζονται με άλλα λόγια να πετούν την μπάλα όπως-όπως.



4. Τέλος η τροποποίηση των κανόνων στο συγκεκριμένο παιχνίδι, αποτρέπει σε παιδιά που έχουν καλύτερα σωματικά ή αθλητικά προσόντα, να κλέβουν διαρκώς την μπάλα και να κάνουν κοψίματα σε πιο κοντά παιδιά. Μαθαίνουν επομένως να παίρνουν σωστή θέση στην άμυνα, να χρησιμοποιούν τα πόδια τους για να καλύπτουν διαδρόμους, τα χέρια τους για να αλλοιώσουν μια πάσα. Γιατί αργότερα όταν οι σωματικές και οι αθλητικές διαφορές πιθανότατα εκλείψουν τότε θα πηγαίνουν διαρκώς για κλέψιμο ή κόψιμο και θα είναι επιρρεπείς στα φάουλ. Και όπως ξέρουμε οι κακές συνήθειες δεν αποβάλλονται εύκολα. Στο κανονικό παιχνίδι πολλές φορές αυτές οι κακές συνήθειες ενισχύονται και αργότερο το έργο του προπονητή γίνεται πολύ πιο δύσκολο.

Post Top Ad

ad728

Post Bottom Ad

ad728