Χρονολογική και βιολογική ηλικία (από TBD)

Παρασκευή, 23 Αυγούστου 2013

Η βασική διαφορά στη βιολογική και χρονολογική ηλικία είναι ότι η πρώτη είναι η πραγματική μας ηλικία, ενώ στη δεύτερη ο χρόνος μετράει από την στιγμή που κάποιος γεννιέται στην γη. Η βιολογική ηλικία θα πρέπει να είναι χαμηλότερη από την χρονολογική.
Στα προγράμματα φυσικής αγωγής και στον συναγωνισμό στα διάφορα αθλήματα, ιδιαίτερα στην παιδική και εφηβική ηλικία, οι συμμετέχοντες διαγωνίζονται, τις περισσότερες φορές, ανάλογα με την χρονολογική τους ηλικία (Åstrand 1992). Όμως κάθε άτομο είναι διαφορετικό σε πολλά σημεία. Ο Tanner (1989), ασχολήθηκε συστηματικά και στήριξε επιστημονικά το διαχωρισμό της χρονολογικής από τη βιολογική ηλικία.

Το πιο αξιόπιστο κριτήριο για τον προσδιορισμό της βιολογικής ηλικίας είναι η εξέταση της σκελετικής ηλικίας. Η μέθοδος αυτή όμως, είναι αρκετά δαπανηρή σε χρόνο και χρήμα και απαιτεί άσκοπη ακτινοσκόπηση των εξεταζόμενων σε πολύ νεαρή ηλικία. 


Πιο εύκολα, με μετρήσεις φυσικών χαρακτηριστικών, όπως το σωματικό ανάστημα και το σωματικό βάρος ανά εξάμηνο, καθώς και με παρατηρήσεις της ανάπτυξης των δευτερευόντων σεξουαλικών χαρακτηριστικών, μπορούμε να υπολογίσουμε σε μεγάλο βαθμό το ανάστημα ενηλικίωσης. 

Οι ατομικές διαφορές που υπάρχουν στη βιολογική ωρίμανση, ιδιαίτερα μεταξύ των αγοριών, είναι πρωταρχικής σημασίας παράγοντας στα διάφορα σπορ όπως είναι το μπάσκετ. Καταστάσεις πρόωρης ωρίμανσης συνοδεύονται από συγκριτικά πλεονεκτήματα αυξημένων σωματικών μεγεθών και καλύτερης απόδοσης, ιδιαίτερα σε αγωνίσματα που η δύναμη, η μυϊκή ισχύς και η ταχύτητα επηρεάζουν την επιτυχία ή πρόσθετα επηρεάζουν την κρίση των προπονητών, που επιλέγουν την τύχη των νεαρών αθλητών στα διάφορα σπορ (Malina et al. 2004).

Αν ένα παιδί έχει πρόωρη ανάπτυξη λογικό είναι να κυριαρχεί των συνομήλικων του ενώ ένα παιδί με καθυστερημένη ανάπτυξη πρέπει να περιμένουμε περισσότερο να αναπτυχθεί πριν το ξεγράψουμε. Άλλωστε παιδιά με πιο αργή ανάπτυξη συνήθως διακρίνονται μελλοντικά. 

Το παράδειγμα παιδιών που έχουν γεννηθεί την ίδια χρονιά αλλά έχουν διαφορά ηλικίας 11 μηνών ή άλλων που έχουν γεννηθεί σε διαφορετικές χρονολογίες αλλά στην ουσία έχουν λιγότερο από ένα μήνα διαφορά μεταξύ τους δείχνει ξεκάθαρο τον προβληματισμό που πρέπει να απασχολεί τους προπονητές σε τέτοιες περιπτώσεις.

Η περίπτωση αγοριών και κοριτσιών επίσης πρέπει να αντιμετωπίζεται διαφορετικά αφού τα κορίτσια ωριμάζουν πιο γρήγορα.

Όλα τα αναπτυξιακά προγράμματα που γνωρίζω ανεξάρτητα από την ονομασία που δίνουν σε κάθε ηλικιακή φάση παραθέτουν και τα χρονολογικά της όρια. Η έρευνα έχει δείξει ότι η χρονολογική ηλικία δεν είναι ο πιο αξιόπιστος δείκτης για να βασίσουμε τα μοντέλα αθλητικής ανάπτυξης για αθλητές 10-16 ετών καθώς στη συγκεκριμένη ηλικιακή ομάδα υπάρχει μεγάλη απόκλιση στην φυσική, νοητική και συναισθηματική ανάπτυξη.

Πολλοί ερευνητές προτείνουν σαν πρακτική λύση την απαρχή της ραγδαίας αύξησης του ύψους (Peak Height Velocity -PHV), που επηρεάζεται από γενετικούς και περιβαλλοντολογικούς παράγοντες (κλίμα, πολιτισμικά και κοινωνικά), σαν σημείο αναφοράς για τον σχεδιασμό των προπονητικών προγραμμάτων. 

Το PHV είναι το είναι το στάδιο εκείνο στην ανάπτυξη του παιδιού στο οποίο φθάνει τον μέγιστο ρυθμό ανάπτυξης. Η ραγδαία αύξηση του ύψους (peak height velocity, PHV) συμβαίνει, σε πολύ μικρό αριθμό κοριτσιών, πολύ νωρίς στα 9.5 τους χρόνια και πολύ αργά στα 15 τους σε κάποια άλλα (Lindgren 1978). Στα αγόρια μπορεί να συμβεί το ίδιο με μια διακύμανση από τα 11 έως τα 17 τους χρόνια. Γενικά ο μέσος όρος ηλικίας για την ραγδαία αύξηση του ύψους στα κορίτσια είναι τα 12 έτη, ενώ για τα αγόρια τα 14 έτη. Στην ηλικία των 13 ετών τα κορίτσια χαρακτηρίζονται βιολογικά νεαρές γυναίκες, ενώ στην ίδια ηλικία τα αγόρια είναι ακόμη παιδιά (Åstrand 1992). Η ραγδαία αύξηση βάρους ακολουθεί συνήθως αμέσως μετά την αύξηση του ύψους.

Αμέσως μετά την ραγδαία αύξηση του ύψους ακολουθεί σημαντική αύξηση του Vo2max και της δύναμης ως αποτέλεσμα της ανάπτυξης. Με την χρήση απλών μετρήσεων όπως του ύψους ή του ύψους σε καθιστή θέση μπορούμε να παρακολουθούμε την ανάπτυξη του παιδιού και να σχεδιάσουμε ανάλογα την προπόνησης του.

Άλλου είδους "ηλικίες″ 

Εκτός από την χρονολογική και βιολογική ηλικία υπάρχουν και άλλου είδους ηλικίες που είναι σημαντικό να γνωρίζουμε για τον κάθε αθλητή για να έχουμε μια πιο ολοκληρωμένη εικόνα. 

Η σκελετική ηλικία αναφέρεται στην ωρίμανση του σκελετού που καθορίζεται από την οστεοποίηση των οστών. Είναι ένας τρόπος υπολογισμού της ηλικίας λαμβάνοντας υπόψη την ωρίμανση των οστών όχι τόσο σε μέγεθος αλλά σε σχέση με το σχήμα και την θέση μεταξύ των.

Η γενική προπονητική ηλικία αναφέρεται στον συνολικό αριθμό των ετών που προπονείται ο αθλητής σε αθλήματα.

Η προπονητική ηλικία σε συγκεκριμένο άθλημα αναφέρεται στο συνολικό αριθμό των ετών που ο αθλητής έχει εξειδικευτεί σε ένα συγκεκριμένο άθλημα.

Η σχετική ηλικία αναφέρεται στην διαφορά ηλικίας ανάμεσα σε παιδιά που είναι γεννημένα στην ίδια ημερολογιακή χρονιά.

Πηγη: Panoulias






Αν το επιθυμείτε πατήστε LIKE στην επίσημη σελίδα του Coachbasketball.gr στο facebook και στο google+ και στηρίξτε την προσπάθεια μας
H ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΠΑΣΚΕΤ ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ...!!!











Share this article :

Επίθεση

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Φυσικές Ικανότητες

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Γενικά Θέματα

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Προπονητής Ακαδημιών

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Προπονητική Φιλοσοφία

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Κατασκοπεία Scouting Στατιστική

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Σεμινάρια

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Προπονητής Ακαδημιών

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Ασκήσεις Ατομικής Τεχνικής

Ατομική Τεχνική

Αφιερώματα

Βιβλία Καλαθοσφαίρισης

Αθλητική Ψυχολογία

 
Support : Δημιουργία ιστοσελίδας | Al.Ge Template | Πρότυπο ΒΒ2
Copyright © 2013. All About Basketball Coaching - All Rights Reserved
Τεχνική Επιμέλεια - Δημιουργία ιστοσελίδας - Εμπνευσμένο από Al.Ge
Proudly powered by Al.Ge Template