Αυτοπεποίθηση : Απαραίτητο συστατικό για την επιτυχία

Σάββατο, 9 Φεβρουαρίου 2013

ΑΠΟ ΤΟΝ COACH Τάκη Πανούλια
ΙΣΤΟΣΕΛΙΔΑ http://panoulias.blogspot.com/
ΠΗΓΗhttp://img.pathfinder.gr/

Μερικοί προπονητές βασίζονται στην άμυνα  man-to-man, άλλοι σε άμυνες match-up ή διάφορες ζώνες. Άλλοι επιμένουν στον αιφνιδιασμό ή στην υπομονή για να βγεί ένα σούτ με μεγάλο ποσοστό επιτυχίας. Όλες αυτές οι τακτικές και πολλές άλλες μπορεί να έχουν επιτυχία, καμμιά ομάδα όμως δεν μπορεί να κερδίζει άν οι παίκτες της δεν έχει 
αυτοπεποίθηση και εμπιστοσύνη στις δυνατότητες της.          
Μια ομάδα με παίκτες που πιστεύουν στις ικανότητες τους, μπορούν να παίξουν οποιοδήποτε επιθετικό ή αμυντικο σύστημα με επιτυχία. Όλοι οι επιτυμένοι προπονητές γνωρίζουν ότι η προπονητική καθοδήγηση, εκτός από την τεχνική και την τακτική, περιλαμβάνει και την πνευματική και ψυχολογική προετοιμασία των αθλητών. Η ανάπτυξη της αυτοπεποίθησης μιας ομάδας είναι ίσως ο πιό σημαντικός σκοπός ενός προπονητή. Η αυτοπεποίθηση είναι ένα από τα πιό σημαντικά πράγματα που μπορεί να ανεβάσει το επίπεδο μιας ομάδας. Είναι σημαντικό οι προπονητές να αναρωτηθούν πώς πρέπει να καλλιεργούν την αυτοπεποίθηση των αθλητών τους σε καθημερινή βάση, αλλά και να προσέχουν μήπως η συμπεριφορά τους μειώνει την αυτοπεποίθηση των παικτών τους.  

Βασικές αρχές για την καλλιέργεια αυτοπεποίθησης σε μια ομάδα σε καθημερινή βάση

Πολλοί προπονητές αφήνουν στην τύχη την πνευματική και ψυχολογική προετοιμασία των αθλητών τους και περιμένουν οι παίκτες τους να αποκτήσουν αυτοπεποίθηση με κάποιο θαυματουργό τρόπο, από μόνοι τους, σαν μάνα εξ’ ουρανού. Οι έξυπνοι προπονητές δουλεύουν και δυναμώνουν την αυτοπεποίθηση των αθλητών τους καθημερινά, δουλεύοντας την, όπως ακριβώς την τεχνική και τη τακτική τους. Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να αναπτύξει ο προπονητής την αυτοπεποίθηση των παικτών του που παρατίθονται στη συνέχεια:                                                                                                       

·        Πρέπει να υπάρχει συνεχής και έκδηλη εμπιστοσύνη στις ικανότητες και την δυνατότητα των παικτών. Ο προπονητής πρέπει να το λέει αλλά και να το δείχνει, ότι εμπιστεύεται τους παίκτες του. Οι στόχοι που τίθονται από τον προπονητή πρέπει να είναι υψηλοί αλλά ταυτόχρονα και ρεαλιστικοί, ώστε να μπορεί ο αθλητής να τους εκπληρώσει με την βοήθεια του προπονητή. Ο αθλητής πρέπει πρώτα να πεισθεί ότι θα πετύχει εάν καταβάλει την απαραίτητο χρόνο και τη απαιτούμενη προσπάθεια. Η εμπιστοσύνη του προπονητή αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο στην προσπάθεια του να επιτύχει, γιατί ο αθλητής μπορεί πολύ γρήγορα να διαισθανθεί εάν ο προπονητής του τον πιστεύει ή έχει χάσει την εμπιστοσύνη του προς αυτόν.

·        Ιδιαίτερη προσοχή πρέπει επίσης να δοθεί στην κατάλληλη προετοιμασία του αθλητή μέσα από ποιοτικές και στοχευμένες προπονήσεις. Η σωστή προετοιμασία μέσα από τις προπονήσεις οπλίζει τους παίκτες με αυτοπεποίθηση και είναι το εισιτήριο για μελλοντική επιτυχία. Επομένως είναι απαραίτητο να κατανοήσουν οι παίκτες και οι προπονητές την σημασία της της προπόνησης και την αξιοποίηση της στο μέγιστο για να έχουν τα επιθυμητά αποτελέσματα. Όταν έχει γίνει η απαραίτητη δουλειά στην προπόνηση, οι παίκτες αισθάνονται ότι έχουν επενδύσει την απαιτούμενη προσπάθεια για να φθάσουν στην επιτυχία και αυτό τους δίνει την απαραίτητη αυτοπεποίθηση που χρειάζονται τόσο πολύ κατά τον αγώνα.

·        Πιό ειδικά οι προπονήσεις πρέπει να περιλαμβάνουν καταστάσεις όσο το δυνατό όμοιες με αυτές του αγώνα καθώς η γνώση εκ των προτέρων του τί θα συμβεί στον αγώνα επενεργεί πολύ θετικά στην αυτοπεποίθηση των παικτών, καθώς είναι έτοιμοι να αντιδράσουν σε αυτές τις καταστάσεις, όπως θέλει ο προπονητής αφού το έχουν δουλέψει πολλές φορές στην προπόνηση. Οι προπονήσεις αυτές είναι ότι ο “εξομοιωτής πτήσης” για τους πιλότους των αεροπλάνων. Όταν οι παίκτες πάνε στον αγώνα απροετοίμαστοι σε τέτοιες καταστάσεις και δεν ξέρουν τι να περιμένουν επικρατεί αμφιβολία και σύγχυση. Άν αντιμετωπίζουν καταστάσεις που δεν είναι προετοιμασμένοι να αντιδράσουν είναι απολύτως βέβαιο ότι θα αποτύχουν.

·        Ο σχεδιασμός των προπονήσεων και των ασκήσεων πρέπει να είναι τέτοιος, ώστε οι παίκτες να μπορούν να τις ολοκληρώσουν με επιτυχία σε σύντομο χρονικό διάστημα και έτσι παράλληλη με την ανάπτυξη των ικανοτήτων τους να αναπτύσεται και η αυτοπεποίθηση τους. Άρα οι ασκήσεις πρέπει να έχουν το στοιχείο της πρόκλησης για να υπάρχει βελτίωση, αλλά να είναι και ανάλογες του επιπέδου των παικτών με προοδευτική αύξηση του βαθμού δυσκολίας , ώστε να μπορούν να βιώνουν την επιτυχία και να νοιώθουν αυτοπεποίθηση.

·        Πολύ σημαντικό είναι επίσης να επιβραβεύονται οι παίκτες στις επιτυχίες τους με συγκεκριμένο και ειλικρινή τρόπο. Η συμπεριφορά του προπονητή πρέπει να είναι θετική πολύ περισσότερες φορές απ’ ότι αρνητική. Να παρακινεί τους παίκτες πρός την επιτυχία και την νίκη, παρά στο πώς θα αποφύγουν την αποτυχία και την ήττα. Να μην φοβούνται να κάνουν το λάθος αλλά να προσπαθούν να κάνουν θετικές ενέργειες και να τους επιβραβεύουν γι’ αυτές. Πρέπει να δημιουργήσουν ένα περιβάλλον όπου η αποτυχία λαμβάνεται σαν ανατροφοδότηση και όχι σαν κάτι που πρέπει να φοβούνται. Έτσι μπορούν να μαθαίνουν από τα λάθη τους και να βελτιώνουν ή να αλλάζουν τον τρόπο παιχνιδιού τους. Όταν ένας προπονητής αλλάζει έναν παίκτη με το παραμικρό λάθος, αυτός αντιλαμβάνεται ότι το λάθος είναι καθοριστικό και χάνει την αυτοπεποίθηση του. Παίκτες που παίζουν με τον φόβο του λάθους είναι σφιγμένοι, χωρίς αυτοπεποίθηση και παίζουν περισσότερο για να μήν κάνουν λάθος παρά για να κάνουν μια θετική ενέργεια. Οι παίκτες πρέπει να ενθαρρύνονται να παίζουν ξεπερνώντας τα λάθη τους. Η καλύτερη μέθοδος εδώ είναι να μαθαίνει ο παίκτης να διορθώνει τα λάθη του και να μην τα μεγαλοποιεί. Άν είναι απαραίτητο να γίνει και αρνητική κριτική τότε καλό είναι να συνοδεύεται και από δύο θετικές παρατηρήσεις (τεχνική του σάντουϊτς). Αυτή η τεχνική επιτρέπει την επικοδομητική κριτική καθώς επικεντρώνει την προσοχή του παίκτη στο πως να διορθώσει το λάθος του χωρίς να το μεγαλοποιεί και να μειώνει την αυτοπεποίθηση του. 

·        Τους δύσκολους αγώνες καλό είναι ο προπονητής να τους βλέπει σαν προκλήση και όχι σαν απειλή. Στα μεγάλα παιχνίδια και στις δύσκολες καταστάσεις είναι καλό ο προπονητής να δείχνει ήρεμία, αυτοπεποίθηση και αυτοκυριαρχία. Οι παίκτες διαισθάνονται την ψυχολογική κατάσταση του προπονητή και επηρεάζονται απ’ αυτή. Άν λοιπόν υπάρχει ηρεμία στον προπονητή τότε και η ομάδα θα είναι ήρεμη και γεμάτη αυτοπεποίθηση. Απαραίτητο είναι επίσης να τους υπενθυμίσουμε την καλή προετοιμασία τους και το δικαίωμα να περιμένουν την επιτυχία που τους ανήκει δικαιωματικά.   

Share this article :

Επίθεση

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Φυσικές Ικανότητες

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Γενικά Θέματα

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Προπονητής Ακαδημιών

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Προπονητική Φιλοσοφία

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Κατασκοπεία Scouting Στατιστική

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Σεμινάρια

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Προπονητής Ακαδημιών

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Ασκήσεις Ατομικής Τεχνικής

Ατομική Τεχνική

Αφιερώματα

Βιβλία Καλαθοσφαίρισης

Αθλητική Ψυχολογία

 
Support : Δημιουργία ιστοσελίδας | Al.Ge Template | Πρότυπο ΒΒ2
Copyright © 2013. All About Basketball Coaching - All Rights Reserved
Τεχνική Επιμέλεια - Δημιουργία ιστοσελίδας - Εμπνευσμένο από Al.Ge
Proudly powered by Al.Ge Template