Ο Καθυστερημένος Μυικός Πόνος

Κυριακή, 12 Δεκεμβρίου 2010


ΚΑΘΥΣΤΕΡΗΜΕΝΟΣ ΜΥΙΚΟΣ ΠΟΝΟΣ - DELAYED MUSCLE SORENESS


Υπάρχουν πολλά θέματα στο πλαίσιο της επιστήμης της άσκησης, που δεν είναι καλά κατανοητά , και η εμφάνιση καθυστερημένου μυικού πόνου είναι ένα από αυτά.
Ο πόνος αυτός αποτελεί μια οικεία εμπειρία για τους αθλητές κάθε επιπέδου και μπορεί να περιγραφεί ως μυικός πόνος που εμφανίζεται 24 έως 48 ώρες μετά από έντονη άσκηση. Η αίσθηση μπορεί να κυμαίνεται από ήπια δυσφορία μέχρι και εξουθενωτικό πόνο.. Η εμφάνισή του διαφέρει από τον οξύ μυϊκό πόνο, που τα συμπτώματά του μπορεί να γίνουν αισθητά κατά τη διάρκεια ή αμέσως μετά από μια έντονη περίοδο άσκησης.. Αυτός συνήθως οφείλεται σε αύξηση των ιόντων υδρογόνου που συνδέονται με συσσώρευση γαλακτικού οξέος ή σε οίδημα από συγκέντρωση υγρού στους ιστούς.
Διάφορες θεωρίες έχουν προταθεί για να εξηγήσουν την υποκείμενη αιτία της έναρξης του καθυστερημένου μυϊκού πόνου, ωστόσο καμία δεν είναι καθολικά αποδεκτή. Υπάρχουν επίσης πολλοί ανεπίσημοι ισχυρισμοί ,ότι οι επιπτώσεις του ΚΜΠ μπορεί να μειωθούν με διάφορους τρόπους θεραπείας.Ωστόσο , καμία μέθοδος δεν έχει αποδειχθεί ότι συμβάλλει τόσο στην θεραπεία όσο και στην πρόληψη της εμφάνισης του καθυστερημένου μυικού πόνου.

Αιτίες
Παρά το γεγονός ότι η πραγματική παθοφυσιολογία του ΚΜΠ είναι αμφισβητήσιμη, οι περισσότεροι ερευνητές συμφωνούν ότι, είναι αποτέλεσμα της επίπονης έκκεντρης-πλειομετρικής δράσης των μυών .
Ο Stone και οι συνεργάτες του διαπίστωσαν ότι οι στατικές και οι μειομετρικές δράσεις μυών προκάλεσαν μικρή ή μηδενική εμφάνιση ΚΜΠ σε σχέση με την ακραία αίσθηση του πόνου που εμφανίστηκε μετά από πλειομετρική προπόνηση αντίστασης.
Μελέτες που έγιναν σε αθλητές αντοχής σε δαπεδοεργόμετρο , διαπίστωσαν ότι το τρέξιμο στην κατηφόρα – πλειομετρική προπόνηση- οδηγεί σε σημαντικά υψηλότερο επίπεδο εμφάνισης ΚΜΠ σε σύγκριση με το τρέξιμο σε επίπεδο έδαφος. Αυτό είναι ένα φαινόμενο που πολλοί δρομείς μπορούν να το επιβεβαιώσουν!
Γαλακτικό οξύ
Το γαλακτικό οξύ και η συσσώρευση του , κάποτε πίστευαν ότι ήταν μια σημαντική αιτία του ΚΜΠ, ωστόσο αυτό δεν συμβαίνει. Τα επίπεδα του γαλακτικού στο αίμα επιστρέφουν στα φυσιολογικά επίπεδα μέσα σε μία ώρα μετά την άσκηση , ακόμη και μετά από περιόδους εξαιρετικά έντονης άσκησης . Οι μελέτες σχετικά με το κατηφορικό τρέξιμο , έδειξαν ότι, αν και οδήγησε σε μεγαλύτερη εμφάνιση ΚΜΠ σε σύγκριση με το τρέξιμο σε επίπεδο έδαφος , παρόλα αυτά παρήγαγε σημαντικά μικρότερη συσσώρευση γαλακτικού οξέος στο αίμα.

Ρήξη των ιστών

Η εμφάνιση ΚΜΠ μπορεί να είναι το αποτέλεσμα της ρήξης του μυϊκού ιστού. Μυϊκές βιοψίες που ελήφθησαν από
μαραθωνοδρόμους μετά από αγώνα ή προπόνηση , έδειξαν σημαντική κυτταρική βλάβη σε αυτούς τους μυς των αθλητών. Το σαρκείλημα (κυτταρική μεμβράνη), μπορεί να υποστεί ρήξη , που επιτρέπει στα περιεχόμενα του κυττάρου να διαρρεύσουν μεταξύ των άλλων μυϊκών ινών .Βλάβη στα συσταλτά νημάτια της ακτίνης και της μυοσίνης , όπως επίσης και στη διαμόρφωση της Ζ ζώνης (υπεύθυνη για τη διαρθρωτική στήριξη), έχουν επίσης αναφερθεί .

Φλεγμονώδης απάντηση
Η υπερβολική άσκηση αυτού του είδους που οδηγεί στον ΚΜΠ μπορεί να προκαλέσει συχνά μια αντίδραση του ανοσοποιητικού συστήματος. Ο αριθμός των λευκών αιμοσφαιρίων, έχει αποδειχθεί ότι αυξάνει μετά από εντατική δραστηριότητα. Αυτό οδήγησε στην υπόθεση , ότι η ΚΜΠ προκαλείται από μια φλεγμονώδη αντίδραση μέσα στους μυς.
Σε μια προσπάθεια να μετριάσουν τις επιπτώσεις της έναρξης του ΚΜΠ, οι ερευνητές έχουν δοκιμάσει τη διαχείριση των αθλητών με αντιφλεγμονώδη φάρμακα . Ωστόσο, αυτή η προσέγγιση, ήταν ανεπιτυχής τόσο στη μείωση όσο και στην εμφάνιση ή τη σοβαρότητα του πόνου. Πιο πρόσφατα, διαπιστώθηκε ότι η μικροσκοπική μυϊκή βλάβη που προκαλείται από έντονη άσκηση μπορεί να προκαλέσει πράγματι μια φλεγμονώδη αντίδραση στους μυς. Ο Tidall μελέτησε τη φλεγμονώδη αντίδραση των κυττάρων στην οξεία βλάβη των μυών .
Φαίνεται πιθανόν, ότι οι οξείς δομικές βλάβες στους μυικούς ιστούς, εισάγουν την εμφάνιση του ΚΜΠ.. Αυτό θα μπορούσε στη συνέχεια να δημιουργήσει μια αλυσίδα γεγονότων που οδηγεί σε νέκρωση (κυτταρικός θάνατος) , φθάνοντας στην κορύφωση περίπου 48 ώρες μετά την άσκηση. Τα ενδοκυτταρικά περιεχόμενα και τα υποπροϊόντα της ανοσο-αντίδρασης, στη συνέχεια συσσωρεύονται έξω από το κύτταρο, ερεθίζοντας της νευρικές απολήξεις των μυών .

Μείωση των αποτελεσμάτων της εμφάνισης του καθυστερημένου μυικού πόνου
Ο ΚΜΠ οδηγεί σε απώλεια της μέγιστης ισχύος ,και αυτό μπορεί να μειώσει τις επιδόσεις σε μία δοκιμασία αντοχής μέχρι και μία στροφή για παράδειγμα . Αυτό μπορεί να οφείλεται σε τρεις παράγοντες:
1) Φυσιολογική βλάβη του μυϊκού ιστού
2) Αποτυχία του ζεύγους διέγερσης -συστολής
3) Απώλεια των συσταλτών πρωτεϊνών
Ο ΚΜΠ προκαλεί επίσης την απώλεια του εύρους κίνησης .Ωστόσο καμία μέθοδος δεν έχει αποδειχθεί ,ότι επιταχύνει σημαντικά την ανάκαμψη από την έναρξη του καθυστερημένου μυϊκού πόνου.
Το Μασάζ έχει δείξει διαφορετικά αποτελέσματα ,που μπορεί να αποδοθούν στο είδος της τεχνικής μασάζ που χρησιμοποιήθηκαν Μπορεί να μειώσει την ταλαιπωρία που συνδέεται με τον ΚΜΠ και ίσως ακόμη και το οίδημα ,αλλά δεν φαίνεται να επηρεάζει τη λειτουργία των μυών. Η κρυοθεραπεία (λουτρά με πάγο ή παγοκύστες) , οι διατάσεις , η ομοιοπαθητική , τα υπέρηχα και τα TENS έχουν αποδειχθεί ότι δεν επηρεάζουν σε κλινικές δοκιμές στην ανακούφιση του πόνου των μυών ή άλλων αποτελεσμάτων σχετικά με τον ΚΜΠ..
Η βιταμίνη C παίζει σημαντικό ρόλο στην επιδιόρθωση του συνδετικού ιστού ,και εκτεταμένες αναφορές δείχνουν ,ότι οι αντιοξειδωτικές της ιδιότητες μπορεί να μετριάσουν τις επιπτώσεις της εμφάνισης του ΚΜΠ. Ωστόσο, αυτό δεν επιβεβαιώνεται από τις κλινικές δοκιμές .Η λήψη βιταμίνης C σε μεγάλες δόσεις δεν συνιστάται και μπορεί, σε ορισμένες περιπτώσεις, να είναι επιβλαβής.
Τέλος, μια πρόσφατη μελέτη από τον Miller και τους συνεργάτες του ,έδειξε την αποτελεσματικότητα ενός συμπληρώματος πρωτεάσης για την πρόληψη και ανάκαμψη από το ΚΜΠ .
Η πειραματική ομάδα έδειξε σημαντικά ανώτερη ανάκτηση της συσταλτικής λειτουργίας και μειωμένες επιπτώσεις στην εμφάνιση ΚΜΠ μετά από κατηφορικό τρέξιμο σε σύγκριση με την ομάδα του εικονικού φαρμάκου(.placebo)
Αν και η έντονη άσκηση, ιδιαίτερα μετά από μια παρατεταμένη προσωρινή αποχή από την προπονητική δραστηριότητα, μπορεί να προκαλέσει ΚΜΠ, οι επόμενες προπονήσεις είναι λιγότερο πιθανό να οδηγήσουν σε καθυστερημένη ευαισθησία .

Αναστάσιος Μ. Μαργαρίτης

Φυσικοθεραπευτής –ΟΜΤ
Καθηγητής Φυσικής Αγωγής
ΞΕΝΟΦΏΝΤΑ & ΛΕΩΝΙΔΑ – ΓΕΡΑΚΑΣ
210 -6049405
6974942384
marga70@windowslive.com


Αναφορές
1) McArdle WD, Katch FI and Katch VL. (2000) Essentials of Exercise Physiology: 2nd Edition Philadelphia, PA: Lippincott Williams & Wilkins
2) Stone MH, O´Bryant H, Garhammer J. A hypothetical model for strength training. J Sports Med Phys Fitness. 1981 Dec;21(4):342-51
3) Schwane JA, Johnson SR, Vandenakker CB, Armstrong RB. Delayed-onset muscular soreness and plasma CPK and LDH activities after downhill running. Med Sci Sports Exerc. 1983;15(1):51-6
4) Schwane JA, Watrous BG, Johnson SR and Armstrong RB. Is lactic acid related to delayed-onset muscle soreness? Physician and sportsmedicine 1983 11(3) 124-131
5) Freund H, Gendry P. Lactate kinetics after short strenuous exercise in man. Eur J Appl Physiol Occup Physiol. 1978 Aug 15;39(2):123-35
6) Armstrong RB, Warren GL, Warren JA. Mechanisms of exercise-induced muscle fibre injury. Sports Med. 1991 Sep;12(3):184-207
7) Hagerman FC, Hikida RS, Staron RS, Sherman WM and Costill DL. Muscle damage in marathon runners. Physician and sportsmedicine 1984 12 39-28
8) Natale VM, Brenner IK, Moldoveanu AI, Vasiliou P, Shek P, Shephard RJ. Effects of three different types of exercise on blood leukocyte count during and following exercise. Sao Paulo Med J. 2003 Jan 2;121(1):9-14. Epub 2003 Jul 4.
9) Simonson SR, Jackson CG. Leukocytosis occurs in response to resistance exercise in men. J Strength Cond Res. 2004 May;18(2):266-71
10) Tidball JG. Inflammatory cell response to acute muscle injury. Med Sci Sports Exerc. 1995 Jul;27(7):1022-32
11) Armstrong RB. Mechanisms of exercise-induced delayed onset muscular soreness: a brief review. Med Sci Sports Exerc. 1984 Dec;16(6):529-38
12) Warren GL, Ingalls CP, Lowe DA, Armstrong RB. Excitation-contraction uncoupling: major role in contraction-induced muscle injury. Exerc Sport Sci Rev. 2001 Apr;29(2):82-7
13) Zainuddin Z, Newton M, Sacco P, Nosaka K. Effects of massage on delayed-onset muscle soreness, swelling, and recovery of muscle function. J Athl Train. 2005 Jul;40(3):174-80
14) Hilbert JE, Sforzo GA, Swensen T. The effects of massage on delayed onset muscle soreness. Br J Sports Med. 2003 Feb;37(1):72-5
15) Ernst E Does post-exercise massage treatment reduce delayed onset muscle soreness? A systematic review. Br J Sports Med. 1998 Sep;32(3):212-4
16) Isabell WK, Durrant E, Myrer W, Anderson S. The Effects of Ice Massage, Ice Massage with Exercise, and Exercise on the Prevention and Treatment of Delayed Onset Muscle Soreness. J Athl Train. 1992;27(3):208-217
17) Howatson G, Van Someren KA. Ice massage. Effects on exercise-induced muscle damage. J Sports Med Phys Fitness. 2003 Dec;43(4):500-5
18) Cheung K, Hume P, Maxwell L Delayed onset muscle soreness : treatment strategies and performance factors. Sports Med. 2003;33(2):145-64
19) Vickers AJ, Fisher P, Smith C, Wyllie SE, Lewith GT. Homoeopathy for delayed onset muscle soreness: a randomised double blind placebo controlled trial. Br J Sports Med. 1997 Dec;31(4):304-7
20) Craig JA, Bradley J, Walsh DM, Baxter GD, Allen JM. Delayed onset muscle soreness: lack of effect of therapeutic ultrasound in humans. Arch Phys Med Rehabil. 1999 Mar;80(3):318-23
21) Allen JD, Mattacola CG, Perrin DH. Effect of Microcurrent Stimulation on Delayed-Onset Muscle Soreness: A Double-Blind Comparison. J Athl Train. 1999 Oct;34(4):334-337
22) Butterfield DL, Draper DO, Ricard MD, Myrer JW, Schulthies SS, Durrant E. The Effects of High-Volt Pulsed Current Electrical Stimulation on Delayed-Onset Muscle Soreness. J Athl Train. 1997 Jan;32(1):15-20
23) Close GL, Ashton T, Cable T, Doran D, Holloway C, McArdle F, MacLaren DP. Ascorbic acid supplementation does not attenuate post-exercise muscle soreness following muscle-damaging exercise but may delay the recovery process. Br J Nutr. 2006 May;95(5):976-81
24) Thompson D, Bailey DM, Hill J, Hurst T, Powell JR, Williams C. Prolonged vitamin C supplementation and recovery from eccentric exercise. Eur J Appl Physiol. 2004 Jun;92(1-2):133-8. Epub 2004 Mar 13
25) Thompson D, Williams C, Garcia-Roves P, McGregor SJ, McArdle F, Jackson MJ. Post-exercise vitamin C supplementation and recovery from demanding exercise. Eur J Appl Physiol. 2003 May;89(3-4):393-400. Epub 2003 Apr 1
26) Miller PC, Bailey SP, Barnes ME, Derr SJ, Hall EE. The effects of protease supplementation on skeletal muscle function and DOMS following downhill running. J Sports Sci. 2004 Apr;22(4):365-72.

Share this article :

1 comments:

Ανώνυμος είπε...

Nice site, nice and easy on the eyes and great content too.

Επίθεση

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Φυσικές Ικανότητες

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Γενικά Θέματα

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Προπονητής Ακαδημιών

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Προπονητική Φιλοσοφία

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Κατασκοπεία Scouting Στατιστική

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Σεμινάρια

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Προπονητής Ακαδημιών

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Ασκήσεις Ατομικής Τεχνικής

Ατομική Τεχνική

Αφιερώματα

Βιβλία Καλαθοσφαίρισης

Αθλητική Ψυχολογία

 
Support : Δημιουργία ιστοσελίδας | Al.Ge Template | Πρότυπο ΒΒ2
Copyright © 2013. All About Basketball Coaching - All Rights Reserved
Τεχνική Επιμέλεια - Δημιουργία ιστοσελίδας - Εμπνευσμένο από Al.Ge
Proudly powered by Al.Ge Template