ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΨΗΛΟΥ ΠΑΙΧΤΗ

Σάββατο, 24 Μαΐου 2014

Ασκήσεις – Σκέψεις και προβληματισμοί

Ανάπτυξη του ψηλού παίκτη – Ενότητα 1

Εκτέλεση του jump stop

ΓΕΝΙΚΑ

Ο καλύτερος και απλούστερος ορισμός για το basketball που θα μπορούσα να φέρω στο μυαλό μου είναι:

basketball είναι η σωστή εκτέλεση των βασικών. Πιστεύω ότι όταν ένας παίκτης μπαίνει στο γήπεδο του basketball πρέπει να γνωρίζει ή να μαθαίνει πριν από οτιδήποτε άλλο πως πρέπει να πιάνει τη μπάλα του basketball και πώς να χρησιμοποιεί τα πόδια του (footwork).
Όσον αφορά τον ψηλό παίκτη, πρέπει να προσθέσουμε τα μάτια και τη χρησιμοποίηση των χεριών όταν δεν έχει τη μπάλα. Ο ψηλός παίκτης (όπως και όλοι οι άλλοι παίκτες) πρέπει να διδάσκεται να χρησιμοποιεί τα μάτια του για να πιάσει τη μπάλα όπως και για να εκτελέσει σωστά το hook. Για τον ψηλό παίκτη αυτό είναι ίσως σημαντικότερο από ότι για τους άλλους παίκτες διότι ο ψηλός παίζει κοντά στη ρακέτα και δέχεται πολύ μεγάλη πίεση από έναν ή περισσότερους παίκτες. Το πώς χρησιμοποιεί τα χέρια είναι απαραίτητο για να μάθει να κάνει post up σωστά και αποτελεσματικά.

Ο ψηλός παίκτης – ειδικά σήμερα όπως έχει εξελιχθεί το basketball – πρέπει να έχει την ικανότητα να τρέξει το γήπεδο με ταχύτητα τόσο στο επιθετικό όσο και στο αμυντικό transition. Στο επιθετικό transition ως πρώτος trailer μπορεί να σκοράρει εύκολα lay-ups. Ως δεύτερος trailer μπορεί να είναι αποτελεσματικός αν μπορεί να σουτάρει από το high post, ή μπορεί να δημιουργήσει μέσα από το pick and roll, το pick and pop ή το high-low. Στο αμυντικό transition θα πρέπει να βρεθεί γρήγορα πίσω στην άμυνα για να αντιμετωπίσει, ως αμυντικός τώρα, τις αντίστοιχες καταστάσεις. Το να μπορεί να τρέξει γρήγορα και μόνον αυτό ΔΕΝ είναι όμως αρκετό. Ο παίκτης πρέπει να μπορεί και να σταματήσει γρήγορα με τέτοιο τρόπο που να μπορεί άμεσα να σουτάρει, να πασάρει, να δεχθεί την μπάλα και να διεισδύσει ή να κάνει screen. Στην άμυνα, το γρήγορο σταμάτημα θα πρέπει να είναι τέτοιο που να μπορεί να κάνει άμυνα στην περιφέρεια στη μπάλα ή μακριά από τη μπάλα, στο low post, στο pick and roll ή να κάνει block out και να πάρει rebound. Όλα αυτά έχουν να

κάνουν με το footwork (τρέξιμο, σταμάτημα, ξεκίνημα, θέση τριπλής απειλής, θέση άμυνας), το πιάσιμο της μπάλας (υποδοχή μπάλας, θέση τριπλής απειλής), τα μάτια (μάτια στη μπάλα) και τα χέρια (post up ως πρώτος trailer).

Όλα αυτά τα αναφέρω γιατί είναι πράγματα στα οποία ο ψηλός παίκτης θα πρέπει να προπονηθεί για να αναπτυχθεί, αφού όμως πρώτα τα διδαχθεί. Υπάρχουν πολλοί παίκτες που στο επιθετικό transition δεν έχουν την ικανότητα να κάνουν όλα αυτά που έχουν αναφερθεί το ίδιο καλά, ίσως και μερικά από αυτά καθόλου. Νομίζω ότι εμείς οι προπονητές πρέπει να δημιουργήσουμε στο επιθετικό transition καταστάσεις ιδανικές και προσαρμοσμένες στην ικανότητα των παικτών μας, αφού διαπιστώσουμε τι μπορεί να κάνει και τι δεν μπορεί να κάνει ο ψηλός παίκτης (π.χ. αν ένας από τους δύο ψηλούς ΔΕΝ μπορεί να σουτάρει από το high post).

Ακόμα, θα πρέπει οι ψηλοί μας παίκτες να ξέρουν πως θα αντιδράσουν στο επιθετικό transition, αν βρεθούν και οι δύο μπροστά από τη μπάλα, ό ένας από τους δύο, ή και οι δύο βρεθούν στο ίδιο επίπεδο ή πίσω από τη μπάλα.

ΑΣΚΗΣΕΙΣ – ΣΚΕΨΕΙΣ ΚΑΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ

Το είδος, η σειρά και ο τρόπος εκτέλεσης των ασκήσεων που έχω κατά καιρούς χρησιμοποιήσει μπορεί να αλλάζουν από παίκτη σε παίκτη, ανάλογα με το επίπεδο του, τον χρόνο διαθέσιμο για προπόνηση για ατομική βελτίωση, το πόσο σημαντικό είναι να βελτιωθεί σε κάτι άμεσα, αλλά και από το αν στην ίδια προπόνηση μετέχει ένας ή περισσότεροι παίκτες (που μπορεί να έχουν παρόμοιες ή τελείως διαφορετικές αδυναμίες). Ακόμα, πιστεύω ότι οι προπονητές θα πρέπει να σκεφτόμαστε και να δημιουργούμε δικές μας ασκήσεις (ή να μετατρέψουμε κάποια γνωστή άσκηση), ώστε να ικανοποιήσουμε την ανάγκη που θα παρουσιασθεί σε κάποια προπόνηση ή ίσως και για να ικανοποιήσουμε (εποικοδομητικά) την εσωτερική ανάγκη για δημιουργία που πολλές φορές νιώθουμε.

Πιστεύω ότι υπάρχουν ασκήσεις που οι προπονητές χρησιμοποιούσαν πριν 50 ή και 60 χρόνια και εξακολουθούν να είναι οι καλύτερες και την σημερινή εποχή. Μια άσκηση (όπως αυτή που θα αναφέρω σε λίγο), μπορεί να είναι τρομερά απλή, τόσο απλή που εμείς οι προπονητές απαξιούμε να τη χρησιμοποιήσουμε, χωρίς όμως να σκεφτόμαστε τα οφέλη που ένας παίκτης μπορεί να αποκομίσει από αυτήν.

Μια άσκηση, πολύ απλή ή πολύ σύνθετη είναι καλή ΜΟΝΟΝ αν:

ο προπονητής, ξέρει πώς να την διδάξει (πρέπει να είναι σύντομος, σαφής) καταλαβαίνει αν μπορεί να την δείξει ο ίδιος ή κάποιος παίκτης

ξέρει πώς να την εφαρμόσει γνωρίζει ποιος είναι ο λόγος που έχει επιλέξει να χρησιμοποιήσει τη συγκεκριμένη άσκηση και όχι κάποια άλλη

αναγνωρίζει κατά την διάρκεια που εκτελείται από τους παίκτες αν όντως είναι χρήσιμη για τον λόγο που την επέλεξε βλέπει λάθη και τυχόν αδυναμίες των παικτών κατά την εκτέλεσή της ο παίκτης ή οι παίκτες, την εκτελούν με τον καλύτερο δυνατό τρόπο




ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΟΥ ΨΗΛΟΥ ΠΑΙΚΤΗ – ΕΝΟΤΗΤΑ 1

Ο προπονητής πρέπει να κατανοήσει ότι χρειάζεται αρκετός χρόνος για να βελτιωθεί ο νεαρός παίκτης και ότι θα πρέπει να προχωρήσει στο επόμενο βήμα, μόνον όταν ο παίκτης έχει μάθει καλά το προηγούμενο. Πολύ παίκτες ανυπομονούν να μάθουν περισσότερα. Τόσο οι παίκτες όσο και οι προπονητές πρέπει να έχουν ΥΠΟΜΟΝΗ. Ατομική προπόνηση μισή ώρα πριν την ομαδική προπόνηση, είναι πολύτιμος χρόνος για διδασκαλία και μάθηση. Οπωσδήποτε ατομικές προπονήσεις – συνήθως τα πρωϊνά – αποτελούν τον καλύτερο χρόνο για να δουλέψουν μαζί προπονητές και παίκτες.

Θεωρώ ότι κάθε προπόνηση του ψηλού παίκτη θα πρέπει να αρχίζει με ασκήσεις footwork. Πρέπει να συνηθίσει ο παίκτης, ειδικά ο νεαρός σε ηλικία, στο να έχει κάθε στιγμή αθλητική στάση και πολύ καλή θέση ισορροπίας. Ακόμα θα πρέπει να καταλάβει ότι σε κάθε pivot που κάνει θα πρέπει να διατηρεί τη σωστή στάση και την ισορροπία του.

ΑΣΚΗΣΗΟ παίκτης τρέχει από τελική γραμμή σε τελική γραμμή χωρίς μπάλα, με μέτρια ταχύτητα (εφόσον η άσκηση εκτελείται πριν το stretching – διαφορετικά πηγαίνει με ταχύτητα). Σε συγκεκριμένα σημεία (προέκταση φάουλ, γραμμή κέντρου, τελικές γραμμές), ή κατόπιν κάποιου σήματος από τον προπονητή, ο παίκτη κάνει jump stop και pivot μέχρι να γυρίσει ξανά προς τη κατεύθυνση που πήγαινε. Ο παίκτης χρησιμοποιεί πρώτα front pivot. Μετά εκτελεί την άσκηση με reverse pivot.




Σημεία έμφασης 

Γόνατα λυγισμένα σε μέση θέση ισορροπίας

Πόδια ανοικτά όσο περίπου οι ώμοι

Ώμοι πάνω από τις μύτες των ποδιών

Σαγόνι παράλληλο με το πάτωμα

Χέρια σαν να κρατάνε μπάλα του basketball

Σε κάθε pivot διατηρείται η θέση ισορροπίας

Σε κάθε pivot το κεφάλι γυρίζει λίγο ώστε τα μάτια να κοιτάζουν πάντοτε στην

κατεύθυνση που ο παίκτης επιτίθεται

Κατά την εκτέλεση των pivots σηκώνεται λίγο η φτέρνα του σταθερού ποδιού για να μπορεί αυτό το πόδι να στρίψει ευκολότερα

ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ, ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ, ΙΣΟΡΡΟΠΙΑ




Σκέψη για τον προπονητήΟ προπονητής πρέπει να δώσει στον ΨΗΛΟ παίκτη να καταλάβει τι προσπαθεί να πετύχει με αυτή την άσκηση. Επίσης να εξηγήσει ότι αυτός είναι ο βασικός τρόπος pivoting, ΑΛΛΑ στο LOW POST ο παίκτης κάνει pivot στην ΦΤΕΡΝΑ όταν γυρίζει προς τα μέσα και στο ΜΠΡΟΣΤΑ μέρος του ποδιού όταν γυρίζει προς τα έξω.

ΕΚΤΕΛΕΣΗ ΤΟΥ JUMP STOP

Για να εκτελέσει το jump stop, ο παίκτης προσγειώνεται συγχρόνως στις φτέρνες και των δύο ποδιών, μεταφέροντας το βάρος στο μπροστά μέρος των ποδιών. Την ίδια στιγμή, ο παίκτης πρέπει να λυγίσει τα γόνατά του (χαμηλό κέντρο βάρους), σχεδόν στην θέση του squat (καθίσματος). Πόσο χαμηλή θα είναι η θέση του squat, εξαρτάται από την ταχύτητα που έχει την στιγμή που κάνει jump stop. Όσο μεγαλύτερη η ταχύτητα, τόσο χαμηλότερο το squat. Τα πόδια πρέπει να έχουν στο τελείωμα άνοιγμα όσο περίπου οι ώμοι ή λίγο μεγαλύτερο.

Η συνέχεια της προηγούμενης άσκησης ΘΑ ΜΠΟΡΟΥΣΕ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΕΤΣΙ: Ο παίκτης με μπάλα, πετάει τη μπάλα περίπου 3 μέτρα μπροστά, τρέχει την πιάνει με jump stop, την βάζει στο σαγόνι, και εκτελεί pivots όπως και προηγουμένως. Τώρα ο παίκτης ετοιμάζεται για το post-up, όπου θα πρέπει να αποκτήσει την καλή συνήθεια να βάζει τη μπάλα στο σαγόνι κάθε φορά που παίρνει πάσα όταν κάνει post up.

Δεν φαίνεται άσχημη αυτή η συνέχεια, αλλά πιστεύω ότι υπάρχει η εξής βασική αδυναμία στην άσκηση (επέλεξα να κάνω την παρουσίαση με αυτόν τον τρόπο – «θα μπορούσε να είναι έτσι» - για να σας δώσω ίσως ένα διαφορετικό ερέθισμα όσον αφορά τον τρόπο σκέψης που πρέπει να επιλέγουμε τις ασκήσεις): όταν ο παίκτης κάνει post-up και παίρνει πάσα πρέπει αυτομάτως να κάνει δύο πολύ βασικά πράγματα ταυτόχρονα. Να φέρει τη μπάλα στο σαγόνι και να κοιτάξει την απέναντι γωνία του φάουλ. Που θα κοιτάζει ο παίκτης αν η άσκηση εκτελεστεί με αυτή τη συνέχεια;

Οφείλω να ομολογήσω ότι έχω κάνει αυτήν την συνέχεια, αλλά αισθάνθηκα ότι δεν ήταν το καλύτερο δυνατό για τους παίκτες που προπονούσα και έπρεπε να την αντικαταστήσω.

ΑΣΚΗΣΗΌπως και η προηγούμενη αλλά τώρα ο παίκτης έχει μπάλα. Ξεκινά με dribble και σταματά με jump stop σε συγκεκριμένα σημεία (προέκταση φάουλ, γραμμή κέντρου, τελικές γραμμές). Εκτελεί pivot μέχρι να γυρίσει ξανά προς τη κατεύθυνση που πήγαινε. Ο παίκτης χρησιμοποιεί πρώτα front pivot. Μετά εκτελεί την άσκηση με reverse pivot.

Σημεία έμφασης

Γόνατα λυγισμένα

Ξεκίνημα ίδιο πόδι με χέρι

Ξεκίνημα αντίθετο πόδι με χέρι

Στο ξεκίνημα ο παίκτης πρέπει να πάει από μέση θέση ισορροπίας σε χαμηλή για την πρώτη dribble

Ο παίκτης πρέπει να κάνει sweep τη μπάλα, να την περάσει δηλαδή γρήγορα και ελαφρώς διαγώνια προς τα πίσω μπροστά από το σώμα του

Αν ο αντίπαλος έχει το χέρι χαμηλά, το sweep θα γίνει κάτω από το ύψος των ώμων και πάνω από το χέρι του αμυντικού. Ο επιθετικός με το μέσα χέρι θα κοντράρει το χέρι του αμυντικού που λογικά την στιγμή του sweep θα ανεβαίνει προς τα πάνω (δηλαδή αν κάνει sweep από τα δεξιά προς τα αριστερά για να κάνει την πρώτη dribble με το αριστερό χέρι, το δεξί θα κοντράρει το χέρι του αμυντικού)

Αν ο αντίπαλος έχει το χέρι ψηλά, ο παίκτης θα κάνει sweep στο ύψος των γονάτων του ή λίγο χαμηλότερα.

Στην άσκηση μπορούμε να προσθέσουμε, προσποίηση για πάσα, short jab step, side jab step, προτού την dribble.

Σκέψη για τον προπονητήΟ ψηλός παίκτης πρέπει να συνειδητοποιήσει ότι θα πρέπει να γίνει σημαντική απειλή και όταν ακόμα βρίσκεται μακριά από το καλάθι. Πρέπει να έχει την ικανότητα να επιτεθεί στον αντίπαλό του με την dribble.


http://www.lazarospapadopoulos.gr




Αν το επιθυμείτε πατήστε LIKE στην επίσημη σελίδα του Coachbasketball.gr στα  social media και στηρίξτε την προσπάθεια μας H ΑΓΑΠΗ ΓΙΑ ΤΟ ΜΠΑΣΚΕΤ ΕΙΝΑΙ ΕΔΩ...!!!












Share this article :

1 comments:

Ανώνυμος είπε...

Δείτε αυτό το video. Είναι ένα νέο γερμανικό προϊόν πού το αγόρασα
και μού έλυσε άμεσα το πρόβλημά μου στις φτέρνες.
Ούτε τρίψιμο, ούτε κούραση. Αξίζει τα χρήματά του
και το προτείνω ανεπιφύλακτα. http://byron-shops.hostoi.com

Επίθεση

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Φυσικές Ικανότητες

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Γενικά Θέματα

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Προπονητής Ακαδημιών

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Προπονητική Φιλοσοφία

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Κατασκοπεία Scouting Στατιστική

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Σεμινάρια

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Προπονητής Ακαδημιών

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία »

Ασκήσεις Ατομικής Τεχνικής

Ατομική Τεχνική

Αφιερώματα

Βιβλία Καλαθοσφαίρισης

Αθλητική Ψυχολογία

 
Support : Δημιουργία ιστοσελίδας | Al.Ge Template | Πρότυπο ΒΒ2
Copyright © 2013. All About Basketball Coaching - All Rights Reserved
Τεχνική Επιμέλεια - Δημιουργία ιστοσελίδας - Εμπνευσμένο από Al.Ge
Proudly powered by Al.Ge Template